Strand Anse Source d'Argent La Digue Seychellen

Jaaroverzicht 2018 | Een hoog Scandinavië gehalte & trouwen op de Seychellen

Het einde van december nadert snel, waarmee we natuurlijk ook meteen bij het einde van het jaar zijn aangekomen. Hoogste tijd voor een korte terugblik! Laten we beginnen met het jaar 2018 in reizen.

Het strand van Yttersand in de winter Lofoten

Een winterse reis door Noorwegen en de Lofoten

Naar Noorwegen in de winter is niet alleen ontzettend koud, maar ook heel erg mooi. We begonnen onze reis in de Tromso om vervolgens een roadtrip te maken naar een van de mooiste eilandengroepen van Noorwegen. Een winterse route langs de mooiste plekken van de Lofoten. Het is als rijden door een bijna magisch winter wonderland. Met sneeuw bedekte bergen, idyllische strandjes, een spiegelgladde zee en charmante dorpjes. Op sommige plekken is de zee trouwens behoorlijk wild, zoals in het plaatsje Ramberg, waar ze met -5 gewoon aan het surfen waren. Dit zijn de echte bikkels.

Reisplannen Kopenhagen

Kopenhagen, de stad waar je blijft terugkomen

Kopenhagen is een beetje als Amsterdam. Klein en gezellig. Bijna de hele stad is per voet of fiets te bereiken, iets wat ik als echte Nederlandse zeker weet te waarderen. Als je Kopenhagen vanaf het water bekijkt, dan valt het soms op dat de grachten verdacht veel op die van ons lijken. Honderden jaren geleden was de burgemeester van Kopenhagen zo gecharmeerd van de Amsterdamse grachten, dat hij besloot dat er in zijn stad ook in deze bouwstijl gebouwd moet worden. Grappig om deze invloeden zo in de stad terug te zien. Kopenhagen is een van mijn favoriete steden voor een weekendje weg. De stad is gezellig, zit vol leuke eetgelegenheden, heeft een echte koffiecultuur, mooie bezienswaardigheden, prachtig Deens design, een fijne foodmarkt en een eigen pretpark midden in de stad. Kopenhagen is al een aantal jaren hip and happening en dat zal nog een lange tijd zo blijven.

Kunst in de straten van Malmö Zweden

Met de trein naar Malmö

Wist je dat je met de trein vanuit Kopenhagen in een half uur in Malmö bent? Beide steden zijn heel makkelijk met elkaar te combineren. Omdat we al een aantal keer in Kopenhagen geweest zijn (het blijft een leuke stad om te bezoeken), leek het ons leuk om een korte trip naar Zweden te maken. Malmö is een gezellige stad met vele leuke winkels, cafeetjes en pleinen. Het is geen stad waar je langere tijd wilt verblijven, maar voor een dag is het een mooie bonus. Zeker als je net als wij houdt van Zweedse merken en je toch nog een paar mooie items wilt shoppen. Geniet van de kunst die door de stad verspreid is, bewonder de oude gebouwen en vergeet jezelf vooral niet te trakteren op een heuse fika voordat je de trein weer terugneemt naar Kopenhagen.

geothermische Reykjadalur vallei IJsland

Betoverend IJsland

Eind april maakte ik een van mijn meest bijzondere reizen tot nu toe. Ik keerde terug naar mijn geliefde IJsland. Dit keer niet met Thijs, maar met mijn ouders en zus. Terug naar de plek en met hetzelfde reisgezelschap naar waar het voor het mij ooit allemaal begon. De liefde voor het reizen. De hele voorbereiding van deze reis was een groot feest. Met als hoogtepunt de complete verassing en shock voor mijn ouders toen Niske en ik ze de tickets cadeau gaven. Mooie herinneringen maak je met de personen waar je het meest van houdt en dat is deze vakantie goed gelukt. We maakt een roadtrip door het zuidwesten van IJsland. Bezochten het schiereiland Snaefellsnes, herontdekte de gouden cirkel, wandelden door de Reykjadalur vallei en ontspanden in natuurlijke warmwaterbronnen. Elk bezoek aan IJsland is een waar feest, maar deze vakantie was toch wel extra bijzonder.

Kat op de trap Dubrovnik Kroatië

Stedentrip naar het charmante Dubrovnik

Ons eerste bezoek aan Kroatië begon met een stedentrip naar Dubrovnik. Deze oude stad met zijn prachtige omheinde muren en smalle straatjes stal meteen onze harten. Een mooie bonus is dat de stad direct gelegen is aan de zee, zodat je je stedentrip ook nog kan combineren met een dagje strand. Wat wij dan ook graag deden. We huurden samen met vrienden een huis op de heuvels en vanaf het dakterras had je een prachtig uitzicht over de stad.

Vanuit Dubrovnik is het ook mogelijk om een dagtrip te maken naar het in Bosnië gelegen Mostar. Vertrouw alleen niet blindelings op je Google Maps. Wij belanden bij een grenspost hoog in de bergen waar ze amper een toerist te zien krijgen. Je raad het al, we konden er niet door. Deze kleine omweg kosten ons twee uur extra. Maar gelachen hebben we wel.

Dubrovnik is misschien niet de beste optie om in de zomer te bezoeken, de stad wordt dan overspoelt met toeristen. Soms is er zelfs een heuse lock down om ervoor te zorgen dat het niet te druk wordt in de stad. Een betere reistijd is het voorjaar of najaar. De temperaturen zijn aangenaam en het is een stuk rustiger. Even een kleine tip tussendoor.

springen stari most Mostar Bosnië en Herzegovina

Verassend Bosnië en het mooie Mostar

Bosnië was een enorme verassing. Van Dubrovnik reden we naar Mostar via de bergen, een klein stukje kust en een groen heuvelachtig landschap. We brachten een bezoek aan de Kravice watervallen om vervolgens bij de plek van bestemming uit te komen. Mostar met zijn prachtige brug. Het is een klein en vredig plaatsje met mooie gebouwen en een wonderschone brug die de twee stadsdelen met elkaar scheidt. Ook al zijn ze druk bezig om de stad te restaureren, de kogelgaten uit de oorlogstijd zie je nog op gevels terug. Het geeft de stad een rauw randje en maakt het tot een enorm interessante plek om te bezoeken. De Bosnische keuken was eveneens een enorme verassing. Gegrilde groentes, gevulde paprika’s en courgettes. Heerlijk.

Meer van Bled Slovenië

Met vriendinnen naar Slovenië

Ik had van tevoren hoge verwachtingen van Slovenië, maar dat het zo mooi zou zijn, dat overtrof mijn stoutste dromen. Ljubljana is een heerlijke stad, met mooie gebouwen en veel terrasjes waar ze de lekkerste Sloveense wijnen schenken. Je kan de stad tijdens je verblijf prima als uitvalsbasis gebruiken om meer van het land te ontdekken. De leukste dagtrips vanuit Ljubljana maak je naar de meren van Bled en Bohinj en naar de Sloveense kust. Slovenië heeft geen grote kustlijn, maar wat ze hebben is fijn voor een dagje strand. Wat je weer mooi kan combineren met een bezoek aan Piran, het Venetië van Slovenië. Hou je meer van natuur, breng dan een bezoek aan de meren van Bled en Bohinj, de natuur aldaar is werkelijk waar prachtig. Ik bezocht Slovenië met twee vriendinnen. Al roadtrippend door het land werd het een reis die me nog lang zal bij blijven.

Zo mooi is het Zweedse Värmland

Roadtrip door de Zweedse provincie Värmland

2018 was wel een beetje het jaar van de familievakanties. In April reisde ik met mijn ouders en zus af naar het betoverende IJsland en in juli maakte we een korte roadtrip door Zweden die ons in de provincie Värmland deed belanden. In deze regio wonen namelijk Thijs zijn ouders. Wat deze provincie zo bijzonder maakt zijn de vele meren, Värmland alleen telt al meer dan 10.000 meren en bestaat voor de rest voornamelijk uit uitgestrekte bossen. Als je van natuur en outdoor houdt, ben je hier aan het goede adres. Ga op zoek naar de witte eland, fiets over de oude spoorlijn of geniet van de natuur terwijl je per boot de meren verkent. Meer weten over deze provincie? Ik zette mijn favoriete Värmland bezienswaardigheden voor je op een rijtje, natuurlijk mét insider tips.

stranden zijn de mooiste bezienswaardigheden van de Seychellen

Bounty paradise op de Seychellen

En dan.. de Seychellen. Drie weken lang mochten we verblijven in het tropisch paradijs en bezochten we al eilandhoppend de eilanden Mahe, Praslin en La Digue. Het was een heerlijke tijd. Wandelen door de jungle, het beklimmen van uitzichtpunten met waanzinnige uitzichten, het bezoeken van de mooiste stranden ter wereld en natuurlijk onze bruiloft op Praslin. Je kunt je vast wel voorstellen dat dat laatste onze vakantie in een klap bombardeerde van geweldig naar echt fantastisch!

Bezienswaardigheden en reisgids La Digue Seychellen

Het jaar van Chital Travels

Met een trots gevoel kan ik vertellen dat het bezoekersaantal van Chital Travels weer verdubbeld is ten opzichte van vorige jaar. Hoe gaaf is dat? Ik vind het heel fijn om al mijn ervaringen en mooie momenten (en soms wat mindere fraaie momenten) met jullie te delen via mijn blog. Dat deze dan ook steeds meer gelezen worden geeft mij een enorm goed gevoel. Dank jullie wel!

In het begin van het nieuwe jaar wil ik ook mijn Pinterest account (volgde je me daar trouwens al? Doen hoor. ;) ) een nieuw leven in blazen. Eind van de maand volg ik een heuse Pin workshop om alle kneepjes van deze social media onder de knie te krijgen. Stay tuned!

Facts & Figures

• Landen bezocht: 9, waarvan 4 voor de eerste keer
  • We bezochten Scandinavië maar liefst 5x
  • Aantal ellenlange vertragingen: 1, waarvoor een fijne uitkering van de schadeclaim
  • Aantal keren zeeziek: 1
  • Aantal keren Noorderlicht: 5 !!!!
  • Aantal keer trouwen in het buitenland: 1x
  • Aantal ongemakkelijke ontmoetingen met ontzettend uit de kluiten gewassen maanvissen: 1x en dat was meer dan genoeg
  • Aantal hachelijke momenten op het Sloveense platteland: 1x (iets met drie meiden op een verlaten landweg met de verwarming fullspeed en buitentemperaturen van 30 graden.)

Trouwen op de Seychellen

Trouwen & dankbare momenten

Afgelopen jaar maakten we een aantal heerlijke reizen, maar uiteraard was er meer. Het mooiste moment van het jaar vond plaats op 10 september. Op een warme zomerochtend gaven we op het strand van Anse Lazio elkaar het ja-woord. Een bijna sprookjesachtig moment waar we nog dagelijks met een grote glimlach aan terug denken. Maar ook het nieuws dat ik weer tante word en dat een van de meest dierbare personen in mijn leven zijn ingewikkelde gevecht met zijn gezondheid langzaam maar zeker aan het winnen is geeft me een onbeschrijflijk goed en dankbaar gevoel.

Het was ook een jaar van reflectie, waarin ik merkte dat je soms ook te veel hooi op je vork kan nemen. Dat het soms helemaal niet erg is dat je niet alle ballen tegelijk in de lucht kan houden. Rust is echt iets waar ik van kan genieten. Gewoon lekker op de bank met een goed boek of een fijne Netflix serie. Vandaag zag ik trouwens de laatste aflevering van de Zweedse serie Springvloed. Normaal ben ik niet zo’n fan van boekverfilmingen (het is het vaak toch net niet), maar dit is een uitzondering. Als je van goed gespeelde spannende thrillers houdt, dan ben je vast in je sas met het eerste seizoen van Springvloed. Een echte aanrader dus.

Maak kennis met Simba, onze Afrikaanse leeuw

Met kerst probeer ik altijd even stil te staan bij hoe goed we het eigenlijk hebben en hoe anders het soms kan zijn. Iets met tel je zegeningen. Elk jaar doe ik een schenking aan een goed doel. Dat kan van alles zijn, van het wereldnatuurfonds tot Warchild of juist een lokaal project wat ik een warm hart toedraag.

Dit jaar heb ik gekozen voor Stichting Leeuw, een stichting die grote katachtige opvangt en ze zoveel mogelijk leert om weer echt leeuw of tijger te zijn. Als het even kan, dan worden de dieren weer teruggeplaatst in een semi natuurlijke omgeving, zodat we weer in het wild kunnen leven. Een mooi streven.

We adopteerden Simba, een jonge leeuw met een prachtige bos wilde manen. Door zijn jonge leeftijd wordt Simba waarschijnlijk weer teruggeplaatst naar zijn land van herkomst, Zuid-Afrika. Hoe mooi zou dat zijn.

Anse source d'argent La Digue Seychellen

De beste wensen

Dit was mijn jaar in ongeveer 2000 woorden. Veel te kort om natuurlijk alles samen te vatten. Maar wel een mooi globaal beeld van de reizen die we hebben gemaakt en de dingen die me hebben beziggehouden afgelopen jaar. Het is alweer bijna 2019 en het belooft een mooi jaar te worden. Weer twaalf maanden om nieuwe dromen werkelijkheid te laten worden en stukje bij beetje de wereld nog wat beter te leren kennen. Rest mij nog om jullie een geweldig fijn 2019 te wensen. Dat het maar een reislustig jaar mag worden!

Volg me voor een fijne dagelijkse dosis reisinspiratie op Facebook Instagram.

1 comment

1. Sanne, wat een prachtige samenvatting van een mooi jaar. Ik hoop voor jullie dat ook 2019 weer veel goeds voor jullie in petto heeft. Liefs. Fenny