10 Hele fijne reisfrustraties

Reisfrustraties!

Mijn vader leest mijn blogs eigenlijk altijd. Laatst merkte hij op, dat al mijn artikelen heel positief geschreven zijn. Dat het lijkt alsof ik altijd alles maar helemaal geweldig vindt. “Zit er dan nooit iets tegen?”, wilde hij weten. “Helemaal geen reisfrustraties?”

Nu ben ik van naturen behoorlijk positief ingesteld, vind ik veel verschillende dingen leuk en interessant en kan ik tijdens het reizen ook echt elke seconde hiervan genieten. Maar als ik heel eerlijk moet zijn… reizen is niet altijd even leuk. Het zijn gelukkig vaak maar korte momenten (waar je achteraf wel weer om kunt lachten), die best wel frustrerend kunnen zijn. Daarom skippen we bij dezen de halleluja momenten en gaan we vol voor een blog met 10 fijne reisfrustraties! :)

Reisfrustraties

1. Die verdraaide blauwe vinvis

Vanuit Mirissa, gelegen aan de zuidkust van Sri Lanka, is het mogelijk om walvissen te spotten. En niet zomaar walvissen, maar de blauwe vinvis, de grootste walvissoort ter wereld! Aangezien wij beide gek zijn op wildlife, was dit voor ons een absolute must! Nu is de maand juli niet de beste maand om in Sri Lanka de zee op te gaan, deze is namelijk in die periode erg wild. En met wild bedoel ik letterlijk huizenhoge golven! Uren, maar dan ook echt uren hebben we op deze woelige zee gevaren. Op gegeven moment zagen alle passagiers (uitgezonderd Thijs) groen en geel van ellende. Ook ik heb geen zeebenen en zat gezellig met mijn spuug zakje op een bankje ziek te zijn. Wat een ellende! Ik heb me zelden zo beroerd gevoeld. Maar goed, de blauwe vinvis, dat was natuurlijk het geen waarvoor we kwamen. We hebben in totaal 8 uur op die boot gezeten, welgeteld 1 blauwe vinvis gespot, die 2x boven is geweest voordat hij weer in de golven verdween. Die twee korte momenten heb ik nog net meegemaakt om vervolgens weer in te storten op het bankje onder mij. Conclusie: ik kan zeggen dat ik de blauwe vinvis gezien heb, maar als ik dit van ter voren had geweten, had ik geen stap op die boot gezet!

2. De gids die niets ziet

Als je op safari gaat, dan hoop je op een goede gids en een goede chauffeur. Je wilt het liefst zo veel mogelijk kunnen zien! Een getraind paar ogen, dat moeiteloos de dieren spot en de auto zo zet dat je een mooi uitzicht hebt over de dieren. Dat zou de ideale situatie zijn! Het kan echter ook heel anders. Een chauffeur die gewoon zijn rondje rijdt, amper stopt, niets ziet en als hij iets ziet, de auto zo parkeert dat hij het goed kan zien en de passagiers alleen een prachtig uitzicht hebben op een boom. Help!! We hebben het opgelost door zelf goed op te letten, de dieren te spotten en stop te roepen! Best wel irritant, zeker als hij zomaar langs een leeuw rijdt die nog geen 5 meter van de weg ligt. Met een beetje correctie hadden we evengoed een hele mooie safari.

3. Een pedicure met een bittere nasmaak

Een pedicure hoort eigenlijk wel bij de New York ervaring. Overal zie je winkeltjes die dit aanbieden voor hele scherpe prijzen. Je loopt gewoon naar binnen en een half uurtje later loop je met heerlijk zachte voeten weer de deur uit. Vlak bij ons appartement zat ook zo’n winkeltje. Helemaal enthousiast gingen we naar binnen voor een behandeling. Super fijn! We rekenden keurig af en gaven zelf een goede fooi. En toen ging het mis. Net toen we weer naar buiten wilden lopen, kwam de eigenaresse naar ons toe en zij beweerde dat we niet betaald hadden. We moesten ter plekke nog een keer afrekenen. De dames die ons de pedicure hadden gegeven wisten plotseling van niks. Het was oplichting eerste klas! De dames hadden zo kans kunnen maken op een Oscar. Met een hoop discussie en ruzie hebben we uiteindelijk de winkel verlaten, zonder nog een keer extra betaald te hebben. Wat een nare situatie. Het heeft echt een paar uur geduurd voordat we over dit voorval heen waren. Een pedicure met een bittere nasmaak.

Reisfrustraties
Soms maakt sneeuw dingen net iets mooier!

4. Sneeuwstorm!

Noord IJsland, een prachtig gebied. Het gebeur niet vaak, maar soms steekt er hier zelfs in mei nog plotseling een sneeuwstorm op. We waren ’s ochtends al vroeg op gestaan om richting het nationaal park Mývatn te rijden. We waren bijna bij onze plaats van bestemming toen de sneeuwstorm sterker werd en de hele weg bedekten met een dikke laag sneeuw. Ondanks dat we een auto met spikes op de banden hadden, konden we niet verder. 20 Km voor Mývatn stranden we en konden we niet meer verder. Door de vele sneeuwval werden er zelfs nog meer wegen afgesloten en besloten de autoriteiten om alleen nog de hoofdweg te onderhouden. Dat betekende 150 km omrijden. Ahhhh!! Terwijl we er bijna waren! Al balend reden we via een omweg alsnog naar Mývatn, de gehele weg in de sneeuw en dikke mist, bang voor wat ze in Mývatn zouden aantreffen. Maar net op het moment dat we het park naderde, stopte het met sneeuwen en trok de mist op. En daar hebben we ontzettend mazzel mee gehad! We hebben alsnog vol op kunnen genieten van natuur, die er met een laagje sneeuw nog betoverde uitzag!

5. Zenuwinzinking aan de incheckbalie

Drie weken rondtrekken in Nepal. We hadden er zin in! Na onze ouders uitgezwaaid te hebben, liepen we richting de incheck balie. We legden de bagage op de band en gaven de paspoorten aan de dame achter de desk. Meestal gaat het afgeven van de bagage best snel, maar nu duurde het toch wel een stuk langer. “Sorry”, zei de mevrouw achter de balie, “maar jullie staan helemaal niet op de passagierslijst”. Na veel speurwerk bleek dat de maatschappij onze vlucht verzet had naar een dag later, zonder dit aan ons door te hebben geven. Paniek! Want in Nepal hadden we een aansluitende vlucht geboekt die ons richting Bardia zou brengen. Thijs bereikte al bijna zijn kookpunt en ook ik was niet bepaald meer zo zen. Het heeft echt uren geduurd (gelukkig waren we erg vroeg op Schiphol) en dankzij mijn schoonzusje die bij WTC werkt, konden we uiteindelijk toch nog mee met onze oorspronkelijke vlucht. Bye, bye reisfrustraties! Het was op deze manier wel een heel bijzonder begin van de vakantie!

6. Bizar lange bagage drop off

Door de aanslagen in Brussel is de beveiliging op de luchthavens behoorlijk aangescherpt. En dat is zeker goed! We zijn pas nog op Schiphol geweest en mocht je binnenkort op vakantie gaan, zorg ervoor dat je ruim op tijd op de luchthaven bent! We hebben namelijk 1,5 uur in de rij gestaan om alleen al onze bagage af te geven. 1,5 Uur! Op gegeven moment gaat dat echt heel erg irriteren. De douane kosten ons nog eens 30 minuten. Het leuke aan Schiphol vind ik dat je nog even winkeltjes kan kijken, een luchtje kan ruiken en nog een drankje kan doen. Een soort van feestelijk begin van je vakantie. Bij ons was het deze keer echt hard doorlopen naar de gate, omdat het boarden al begonnen was. En dit terwijl we 2,5 uur van ter voren aanwezig waren op de luchthaven, voor een vlucht binnen Europa! Ga je binnenkort nog op vakantie, wees deze reisfrustraties voor en zorg ervoor dat je ruimschoots op tijd op de luchthaven arriveert.

7. Op pad met een Poolse groepsreis

Duiken en snorkelen in Kenia, een echte aanrader! Vanaf ons hotel boekten we bij de duikshop een tour naar het Kisite Marine National Park, echt een prachtig gebied om te snorkelen. ’s Ochtend vroeg gingen we met de duikinstructeur op pad en we waren niet de enige. De bus zat voor de rest vol met een Poolse groepsreis. Nu is er op zich natuurlijk niets mis met Poolse toeristen, maar dit was wel een bijzonder slag toeristen. En dan hebben we het nog niet over hun reisleidster. Die naast super ongeïnteresseerd ook nog eens heel dom was. Terwijl ze niets verhullend onze duikinstructeur probeerde te versieren (die totaal niet in haar geïnteresseerd was) stelde ze de ene na andere rare vraag. Het was best wel een beetje gênant. Tijdens het snorkelen, had ik nog een aanvaring met een meneer. Kom niet tussen hem en de schilpad, want ze zwemmen je zo omver. Dat jij dan al proestend en snakkend naar adem achter blijft, dat maakt natuurlijk niet uit. De duikinstructeur loste het op door samen met ons te gaan snorkelen en de andere, niet zo goed kunnende zwemmende toeristen, gingen met andere begeleiding op pad. Hierdoor hebben we nog met volle teugen van de kleurrijke onderwater wereld kunnen genieten en op de weg terug hebben we ook nog erg kunnen lachen toen de versier trukendoos van de Poolse reisleidster volledig open ging. Zonder succes overigs. :)

8. Daphne Schippers vs Sanne Goede

Vertraging is natuurlijk nooit leuk. Maar als je daardoor bijna je aansluitende vlucht mist, gieren de zenuwen door je lijf. Dit overkwam ons toen we van Amsterdam naar Londen vlogen om vervolgens verder te vliegen richting Chicago. Door de vertraging zaten we ernstig in tijdnood. We hebben echt moeten voordringen bij de douane (een “fast line” was nergens te bekennen) en hierna echt voor ons leven moeten rennen naar de gate. Daphne Schippers had op dat moment er twee geduchte concurrenten bij. De dame bij de gate was blij ons te zien, we waren al omgeroepen! Het is een naar gevoel om een vol vliegtuig in te lopen en mensen geërgerd te zien kijken. Of misschien was dat wel mijn eigen interpretatie :) Maar om positief af te sluiten, we hadden het wel mooi gehaald! De reisfrustraties waren trouwens snel vergeten toen we eenmaal opgestegen waren.

9. Kwijtgeraakte bagage & gettoachtige busjes

Bagage kwijt raken is nooit leuk, het is gewoonweg heel rot en onhandig. Gelukkig was het wel vrij snel duidelijk waar onze bagage gebleven was en zou het de volgende dag bij ons appartement in New York bezorgd worden. Prima geregeld! Toch? Nou.. We zouden gebeld worden met een tijdstip van levering. We zijn speciaal de hele dag in de buurt van ons appartement gebleven, omdat we dan snel daar zouden kunnen zijn om de bagage in ontvangst te nemen. Maar de telefoon bleef stil. Toch ’s avonds maar zelf gebeld. Ja, mevrouw, de bagage wordt gebracht, om 02.00 uur. Om twee uur ’s nachts!! Wat is dat voor een belachelijke tijd?? Tot op de dag van vandaag vind ik dat zo iets stoms. Maar je wilt toch graag je bagage, dus wij opgebleven, maar geen bagage. Om 03.00 uur werd er gebeld dat ze het niet meer gingen redden en dat het de volgende dag werk. O gefrustreerd was ik zeker, zwaar geïrriteerd ook. De volgende dag kwam de bagage inderdaad, in het meest gammele gettoachtige busje wat ik ooit gezien heb. Ik moest zelf de bus in klimmen om mijn tas te zoeken. Door mijn hoofd schoten op dat moment een aantal enge ontvoering scenario’s. Gelukkig was de bagage terecht, maar wat een belachelijk slechte afhandeling was dat!

10. Rijbewijs vergeten

Lapland, een echte droombestemming! Wat was het gaaf! Een bezoek aan de echte Kerstman mag je dan eigenlijk niet overslaan. En dat deden we dan ook niet! Auto gereserveerd, route uitgezocht en dan.. is een rijbewijs misschien ook wel handig. Anders krijg je de huurauto natuurlijk niet mee. En juist op dat punt ging het mis. Het rijbewijs lag namelijk nog thuis op tafel! Wat resulteerde in een licht gefrustreerde vader en teleurgestelde kinderen :) (Pap, deze is speciaal voor jou). En toch komt meestal alles wel weer op zijn pootjes terecht, ook dit keer weer. In ons hotel zat nog een Nederlands echtpaar, die ook graag deze excursie wilde maken. Samen huurden we een busje en gingen toen alsnog op bezoek bij de echte Kerstman, die overigs wel héél echt lijkt!

Heel soms kan reizen dus best frustrerend zijn, ik denk dat iedere reiziger als hij of zij terug kijkt wel wat reisfrustraties kan bedenken. Gelukkig overheerst zoiets zelden je vakantie!

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar jullie reisfrustraties! Hopelijk heb je er niet te veel, maar mocht je nog een leuke anekdote of verhaal hebben, dan zou ik het leuk vinden als jullie dat met me willen delen!

Tagged:

15 comments

1. Wat geniet ik altijd van het lezen van het blog. En juist die positieve verhalen enthousiasmeren natuurlijk het meest. Maar nu jullie frustraties lezend moet ik daar ook zo om lachen. Jouw schrijfstijl is leuk, ontwapenend en supereerlijk. De humor die je in jouw verhalen legt. Altijd feest als er weer een nieuw item voorbijkomt.
    Ik hoop dat je hier nog lang mee doorgaat en iedereen kan meegenieten van jullie (gelukkig overheersend) reisplezier.

1. Dank je wel Fenny! Wat een super lief compliment!! Ik ben er van plan om nog lang mee door te gaan, vind het zo leuk om te schrijven!

2. Leuk om te lezen! Juist een heel andere insteek is best wel eens verrassend! Mijn frustraties? Bestolen worden op reis, en dat zelfs tijdens 2 roadtrips Amerika. Wat een gedoe!

3. Haha, zo heb ik er ook nog wel een paar hoor, die wilde ik ook nog eens in een blog zetten: pinpas vergeten mee te nemen naar Egypte, dat een vriendin en ik midden in de nacht ons houten hutje niet in konden in Costa Rica (sleutel afgegeven en receptie al dicht), een maar net goed afgelopen liftverhaal, een weggespoelde weg in Nepal, kotsmisselijk in de bus in Myanmar, Turkse mannen die cóntinue liefkozend aan het gezichtje mijn 1-jarige dochter zaten, heel veel regen op reis, wespen, of dat de groep me vergat in het binnenland van Marokko.

1. O wauw! Ik wil dat blog héél graag lezen! Doodeng zo’n liftverhaal! Lijkt me ook heel naar als ze steeds aan je dochter willen zitten. Bah!

4. Fustraties kunnen achteraf soms grappig zijn. Maar op het moment zelf…

Mijn grootste fustratie is misschien toch wel mijn 31 uur vertraging eerder dit jaar geweest, vooral vanwege de slechte afhandeling.

1. Jee 31 uur! Wat een ellende! Ik las je artikel op je blog (leuk artikel trouwens), echt een slechte afhandeling. Het wachten is al erg, maar dit is nog een forse schep er boven op!

5. Haha, wat een leuke blog. Reizen is inderdaad niet altijd rozengeur en maneschijn. Dat van die gids in Afrika herken ik heel erg. Wij hadden vorig jaar zo’n gids in Chobe National Park. Wij zijn op een gegeven moment gewoon gaan delegeren maar het was zo frustrerend. Ik zat echt perfect voor een aantal leeuwen en wilde net op het knopje van mijn camera drukken, toen hij ineens onverwacht verder reed. Serieus…ik kon die kerel wel iets aandoen (bijna dan :) ).

1. Op zo’n moment zou je hem het liefst willen wurgen he? :) Heel herkenbaar! Hopelijk heb je toch nog een mooie foto van de leeuwen kunnen maken!!

6. Leuk blog en ja iedere reiziger kent wel van die verhalen. Toen wij bijv in het ziekenhuis terechtkwamen met onze dochter van 10 mnd met meer dan 40 graden koorts en daar moesten blijven of die keer dat we onze huurautodeuren dichtgooiden met sleutel nog in stopcontact….en zo nog wel wat dingen. Ik voel ook zo’n soort blog opkomen.. ;)

1. Jaaa!! Doen!! Lijkt me heel leuk om te lezen. Buitenlandse ziekenhuizen zijn over het algemeen al wat minder prettig, maar zo met je dochter lijkt me dat een hele naren ervaring. O, die auto! :) Dat lijkt me toch wel een nachtmerrie! Hopelijk heeft het niet al te veel tijd gekost om de auto weer open te krijgen!

7. Haha, herkenbaar hoor. Natuurlijk zijn er ook dingen die minder leuk zijn aan reizen. Zelf ook een negatieve pedicure-ervaring bv (en dat terwijl ik nooit naar een pedicure ga thuis), bij mij heeft ze de behandeling dusdanig gedaan dat ik een wondje aan mijn voet kreeg waar ik nog maanden last van heb gehad. Gelukkig overheersen de positieve ervaringen bij mij ook. Wat leuk dat je vader je blog leest trouwens. :)

1. Ik ga ook nooit thuis naar de pedicure, maar in New York hoort het er toch wel een beetje bij, zeggen ze. Daar ben in het tegenwoordig niet meer mee eens! :) De pedicure heeft je voeten wel hard onder handen genomen, balen dat het zo lang duurde tot het over was!