Sicilië, onze vakantie in foto’s!

Op naar Sicilië!

17 Dagen lang verruilde we Nederland met het nog steeds zonnige Sicilië. En hoewel we beide inmiddels al heel wat van de wereld gezien hebben, was dit onze eerste kennismaking met Italië. En wat voor kennismaking!

Het is een beetje traditie geworden, na elke wat langere reis maken we een soort van fotoverslag. Met als regel, voor elke dag, één foto. En dat is best wel lastig als je moet kiezen tussen zo’n 2000 foto’s. :) Het zijn niet per ze de mooiste foto’s die ik uitgekozen heb, maar het zijn wel foto’s met een betekenis, ze symboliseren de high lights van die dag.

Taormina

In Nederland was het nog stralend weer, maar in Sicilië… Regen, onweer en storm. Dit hadden we niet verwacht! Gelukkig werd het ’s middags droog en konden we nog een paar uur, met redelijk weer, ronddwalen in Taormina. Misschien wel dé high light van Taormina is het Teatro Greco. Dit Griekse theater is gebouwd begin zevende eeuw en nog steeds in gebruik. Vanaf deze plek heb je tevens een schitterend uitzicht over de stad en de beneden liggende baai. Gelukkig werd het even licht en hebben we toch nog van het uitzicht kunnen genieten.

Bronte

Gister en vandaag stond er eigenlijk een bezoek aan de Etna gepland. Door het slechte weer was dit echter niet mogelijk. Het weer was zo slecht, dat zelfs de weg naar ons hotel overstroomde. Balen! Toen de regen iets minder werd waagde we het erop. We kochten een paar regenjassen en trokken erop uit. Zo kwamen we per toeval terecht in Bronte en daar vielen we letterlijk met onze neus in de boter, of beter gezegd in de pistache. Bronte staat namelijk bekend om zijn pistachenoten. Vandaag werd het jaarlijkse pistache festival gehouden, tientallen kraampjes met allerlei producten gemaakt van pistache. Wij deden ons te goed aan een grote gekarameliseerdereep met pistachenoten. Lekker!!

Fiumefredo

En daar is hij dan, de Etna! We ontbeten in het zonnetje, op het terras met uitzicht op de vulkaan. Wat een fijn begin van de dag! Jammer genoeg hadden we geen tijd meer om daadwerkelijk de Etna te beklimmen, vandaag zette we namelijk koers richting Milazzo om aldaar de boot te nemen naar de Eolische eilanden.

Lipari

Wauw, wat een heerlijke aankomst op Lipari. Lipari is het grootste eiland behorende tot de Eolische eilanden. De tijd staat hier nog een beetje stil en de sfeer is totaal anders dan in de rest van Sicilië. In positieve zin! Minder auto’s, een stuk schoner en veel minder gehaast. Lipari is relaxed en hierdoor wij ook. Kleine, knusse straatjes vol met gezellige wijnbarretjes en overheerlijke restaurants. Welkom in Lipari stad!

Sicilië

Vandaag huurde we een oude cabrio en toerden we over het eiland. De uitzichten zijn werkelijk magnifiek. Vanaf de verschillende uitzichtpunten heb je zicht over een groot gedeelte van het eiland, maar ook op de nabij gelegen eilanden. Wij betaalden maar 25 euro voor een hele dag auto huur. Een mooie prijs die elke cent meer dan waard was!

Lipari

Doen: huur een boot! De boot is inclusief koelbox met ijs, dus sla bij de plaatselijke slager overheerlijke ham, salami en kaas in en neem deze mee op de boot. Op die manier trakteer je jezelf op een overheerlijke lunch. De zee is in de regel heel kalm, daarom heb je ook geen vaarbewijs nodig on hier een boot te huren. Wij bezochten het nabijgelegen eiland Vulcano en zijn verlaten en afgelegen stranden.

Cefalu

Eén van de leukste steden van Sicilië is Cefalu. Direct gelegen aan de zee en in de schaduw van een grote rots, een mooiere ligging kan bijna niet. Hiernaast is Cefalu ook gewoon heel gezellig. Kleine straatjes, gekleurde huizen en balkonnetjes waar de was nog over de reling hangt. En ook fijn, je kunt hier echt heerlijk eten! Maar dat is eigenlijk ook niet zo heel gek, je bent tenslotte in Sicilië!

Veel echte zonsondergangen hebben we eigenlijk niet gezien, dat komt ook doordat Sicilië heuvelachtig is. Daardoor verdwijnt de zon vaak eerst achter de heuvels, voordat hij ook echt onder gaat. In Cefalu hadden we mazzel, de zonsondergang was niet heel spectaculair, maar de lucht nam wel hele mooie kleuren aan. Een fijne afsluiter van een heerlijke dag op het strand.

San Vito Lo Capo

Soms geven de accommodaties waar je overnacht net iets extra’s aan je verblijf. In San Vito Lo Capo verbleven we in een oude wijngaard. De oude gebouwen zijn gerestaureerd en zoveel mogelijk in oude staat gelaten. Hierdoor is er een goede mix van oud en nieuw ontstaat. Leuk detail, in de hal staat er een eeuwenoude wijnpers, een ongelooflijk groot ding!

Erice

Erice is een oude stad waarvan de architectuur nog goed bewaard is gebleven. Kerken, kathedralen en een grote vestigingsmuur, je vindt het hier allemaal. Beneden scheen de zon, maar hoe hoger we kwamen (Erice is gelegen op 750 meter hoogte) hoe bevolkter het werd. En eigenlijk was dat wel prima, de bewolking en de mist gaven de stad een beetje een spookachtig tintje, net alsof je je echt in de middeleeuwen bevond.

San Vito Lo Capo

Skip het plaatsje San Vito Lo Capo zelf. De stranden aldaar zijn niet zo bijzonder, dat vonden wij althans. De stranden rondom de stad zijn echter het bezoeken meer dan waard! Lichtblauw, kristalhelder water en fijne stranden met uitzicht op de bergen. Met een beetje mazzel komt de plaatselijke herder ook nog langs met zijn kudde. Een kudde nieuwsgierige schapen op het strand = leuk!!

Mocht je in de buurt van San Vito Lo Capo zijn, breng dan zeker een bezoek aan het Zingaro Nature Reserve. Ben je niet in de buurt, maak dan een omweg zodat je toch een bezoek kunt brengen aan dit park. Wij vonden Zingaro namelijk de mooiste natuur hebben van heel Sicilië. We wandelde eerst een heel eind het park in en genoten al lopend van de mooie natuur met de azuurblauwe zee op de achtergrond. Op de terug weg deden we alle strandjes aan. Zwemmen, zonnen en genieten van de omgeving. Al strandjes “hoppend” keerde we langzaam maar zeker weer terug. Wat een fijne dag!

Realmonte

Realmonte staat eigenlijk vooral bekend om Scala dei Turchi, een enorme krijtrots direct aan het strand. Je kunt de rots beklimmen en aldaar genieten van het uitzicht. De rotst heeft een soort inkepingen, waardoor er een soort zitjes ontstaan. Heel comfortabel!

Marina Di Ragusa

Ik beken het eerlijk, de reden dat we Marina Di Ragusa aandeden was eigenlijk vooral omdat we op Booking.com dit hotel tegen kwamen. Het was liefde op het eerste gezicht. Het hotel is gevestigd in een oude boerderij en is helemaal gerestaureerd waarbij de oude details nog wel in tact zijn gelaten. Een heel fijn boutique hotel met een prachtige infinity pool. De eigenaar was allervriendelijkst en gaf ons goede tips over wat er te doen was in de omgeving en waar je lekker kunt eten, maar daar over later meer. Natuurlijk wil ik jullie de naam van dit guesthouse niet onthouden, het heet Mangiabove en is gevestigd net buiten het centrum van Marina Di Ragusa.

Ragusa

Ragusa ademt UNESCO uit, bijna de gehele oude binnenstad staat op deze lijst. En terecht! Lekker ronddwalen in de straten en je vergapen aan de prachtige gebouwen. Er zijn een aantal uitkijkpunten, waarvan deze onze favoriet was!

Avola

Avola was voor drie dagen onze uitvalsbasis. We vonden Avola niet zo heel bijzonder qua stad, maar ontdekten wel een paar mooie stranden! Zwemmen in de zee blijft toch wel mijn favoriet, daar kan (bijna) geen zwembad tegenop!

Syracuse

Alweer onze laatste dag! Waarom gaat de tijd toch altijd zo snel? :) We waren al een paar keer in Syracuse geweest en waren erg onder de indruk van de schoonheid van deze stad. Sicilië boft maar met zulke steden. We hadden een late vlucht terug naar Amsterdam, hierdoor konden we nog één keer naar Syracuse om voor de laatste keer te genieten van het Italiaanse eten. En dat deden we met volle teugen, met als toetje een echt Italiaans ijsje. En als extra nog een cannoli. Oké, ik beken, twee cannoli.

Time flyes when you having fun! En zo is het echt. Natuurlijk hebben we nog veel meer gezien, gedaan en beleefd dan hierboven beschreven. Komende tijd ga ik uiteraard de mooiste stranden, de leukste steden en de lekkerste restaurants met jullie delen.

Mocht je het leuk vinden om te lezen, ik maakte ook een fotoverslag van onze reis door IJsland en Sri Lanka!

Tagged: , ,

22 comments

1. Wij gingen vroeger met mijn ouders altijd naar Toscane, later ging ik eens naar Rome. Heel veel meer dan dat heb ik eigenlijk niet van Italië gezien. Ondertussen zijn Vriendjelief en ik helemaal verliefd op Griekenland en ‘skippen’ we regelmatig andere landen, zo onterecht! Deze foto’s zorgen er helemaal voor dat ik Sicilië eens wil ontdekken, het ziet er prachtig uit!

2. Ik zit hier hardop ‘Ohhh!’ te zeggen in mijn eentje. Je bent op 3 plekken geweest waar ik ook zó graag eens naartoe wil: Cefalu, San Vito lo Capo en de Eolische eilanden. Juist die drie plekken staan al heel lang op mijn lijstje! Gaaf hoor! Ik sla je blog op en zucht en zwijmel nog een keer diep.

3. Sicilië staat al heel lang op mijn wensenlijstje en als ik deze foto’s zo zie dan weet ik precies weer waarom. Toch echt eens werk van maken. Het lijkt me zo’n mooi eiland en volgens mij is 1 vakantie veel te kort!

4. Super sfeerimpressie. Ik heb al een keer op het punt gestaan om te boeken, alleen waren de vliegtickets toen stik duur. We zijn toen toch uitgeweken naar Spanje.

1. En het bijzondere aan de Etna is dat je hem ook soms nog kan zien roken. Eerder dit jaar hadden we op IJsland al meerdere vulkanen gezien, maar deze is toch wel een paar maatjes groter. Indrukwekkend.